Musikalske børn

d. 19 Dec. 2018

Hvordan bliver mit barn musikalsk?

Det er et spørgsmål jeg ofte får stillet af forældre jeg møder på min vej. Det er et godt spørgsmål og mit korte svar er: “Det du giver opmærksomhed, er det der fylder”. Dvs. præsenterer du dit barn for musik, vil det også være det der fylder i barnet. Min og mange andre musikpædagogers holdning til musikalitet er, at alle mennesker indeholder et musikalsk potentiale, som ligesom andre færdigheder skal stimuleres og udvikles. Du er som forælder ansvarlig for, hvad dit barn præsenteres for og fyldes op af. Jeg vil i dette indlæg give ideer og inspiration til, hvordan du som forælder i praksis kan stimulere dit barn med musik.

Musikalitet som begreb

Musikalitet er et begreb med mange definitioner. Forskere igennem tiderne har diskuteret, hvad det egentlig vil sige at være musikalsk. Er man musikalsk, hvis man kan spille et instrument og synge rent? Eller er det “nok” blot at elske musik? Og når og hvis man så endelig når til en definition på musikalitet, så opstår nye spørgsmål så som: er musikalitet medfødt? arveligt? genetisk? osv. Forskningen er dog enig om, at jo tidligere barnet bliver stimuleret med musik, jo større er chancen for, at det musikalske potentiale får lov at udvikle sig.

X factor og tonedøv

Når jeg afholder babyrytmik rundt om i landet, er noget af det første, jeg siger til mødrene (og fædrene): “syng, syng, syng for dit barn”. Og til det kan der opstå kommentarer som: “jamen, jeg er tonedøv og synger som en brækket arm” og “mit barn vil blive forskrækket, hvis det hører mig synge” osv. Min kommentar til alle såkaldte “undskyldninger” er, at babyrytmik er ikke X-factor, og baby er ikke en dommer, der vurderer, hvorvidt du synger rent eller ej. Det er nemlig ikke renheden i tonen, du synger eller korrektheden i rytmen, du spiller, der er afgørende for, om du stimulerer din barns musikalitet. Det er til gengæld glæden ved musikken, du udstråler og bare dét, at du præsenterer dit barn for musik og sang, der er vigtig, uanset hvordan det end måtte lyde! Faktum er rent faktisk, at den allervigtigste lyd for et barn, er mor og fars stemme. Den er velkendt fra tiden inde i mors mave og skaber tryghed i barnet. Hvis du som forældre vil stimulere dit barns musikalitet, må du selv lægge “krop til” så at sige. Du må fjerne fokus fra dig selv og egne musiske evner og fokusere på at agere mellemled mellem dit barn og det musikalske univers. For at tænde dit barns gnist til musik er det “et must”, at du som forælder lever dig ind i musikken og udstråler glæden derved.

Musik i hverdagen

Der er rigtig mange måder, hvorpå du kan lade musikken fylde i din hverdag. Jeg selv hører til en af dem, hvor musikken fylder alt, og med det mener jeg som i ALT, hvad jeg gør. Lige fra at røre rundt i en gryde i rytmiske bevægelser, til at gå op ad en trappe, til at øse mad op på mine børn tallerkner. Alt bliver omdannet til musik hjemme hos mig. Kun fantasien sætter grænsen for hvad der kan omdannes til musik. Når jeg kalder på mine børn for at bede dem om at f.eks. tage tøj på/af, børste tænder mm., kan jeg finde på at synge “ordren” til dem. Ikke i en bestemt melodi, men bare spontan sang. Børnene synes som regel, det er sjovt og på den måde går rutinerne lidt lettere. Jeg siger ikke at det er nødvendigt at synge/spille og høre musik i døgnets 24 timer for at stimulere dit barn med musik, men jeg opfordrer dig til at blive bevidst omkring brugen af musik i dit hjem og med dit barn. Derefter er det op til dig, hvor meget og hvor lidt du ønsker, at musikken skal fylde. Uden at kende dig, så ved jeg allerede at musikken fylder meget mere hjemme hos dig, end du selv tror og ved.

Musik i hverdagen med baby – se øvelser på min app”Babymotorik & Sang”

  • Pusletid– Syng til baby hvad du gør. F.eks. Vi skal ha’ nyyy bleee på, vaske, vaske, dubbe dubbe mm.
  • Spisetid– Syng til baby hvad der spises. F.eks. Nu kommer der banan, brød, agurk, ost mm.
  • Temposkift med rasleæg – Læg baby foran dig. Giv dig selv og baby et rasleæg hver og syng en nem børnesang  f.eks. lille peteredderkop. Start med at rasle og synge sangen i et langsom tempo. I anden runde syng og rasle sangen i et lidt hurtigere tempo og til sidst i et meget hurtigt tempo. Denne øvelse udføres med et smil på læben og sluttes evt. Af med en lille kildetur. Øvelsen giver baby en større robusthed i de forskellige temposkift der er i løbet af en dag. F.eks. når man skal ud af døren.
  • Dur& mol (glad/trist) – Træn stemninger med baby igennem musik. Giv dig selv og baby et rasleæg hver og sæt en glad (dur) børnesang på højtaleren. Rasle og syng med i takt til musikken. Observer babys ansigtsmimik og kropsbevægelser undervejs. Sæt derefter en trist (mol) melodi på og observer babys ansigtsmimik og kropsbevægelser. Bliv ikke bekymret hvis baby giver udtryk for den triste stemning, det er et sundhedstegn at baby fornemmer og tager musikken ind og mærker de følelser der opstår. Afslut øvelsen med den glade sang igen.

Musik i hverdagen med det større barn

  • Musik & påklædning – Leg trampeleg med barnet når det har fået støvler og sko på og syng  f.eks. nuuu skal vi lege traaampeleg og gå trampende rundt i en fast rytme.Varier rytmen. Dit barn vil huske det som en sjov leg at skulle have støvler på og det vil dermed blive lettere for dig som voksen.
  • Syng en sang på turen – Syng hvad i ser, hvor i skal hen, når i stopper osv.
  • Tandbørste-rap– start tandbørstningen på en sjov måde ved at rappe “ordren” til dit barn. Vælg en rytme/melodi F.eks. We will rock you og rap ”du skal børste tænder”, det større barn svarer muligvis tilbage på samme melodi ”nej det vil jeg ikke” så er det din tur til at finde på et svar og på den måde har i en sjov leg i gang.

Håber du har fået lidt inspiration til at bruge musikken i hverdagen med dine børn 🙂 Kærlig hilsen Luise 

977 Views

Skriv et svar